Pisararata nähtävä osana eurooppalaisen raideverkoston kehittämistä

Euroopan parlamentti hyväksyi tällä viikolla mietinnön kestävästä liikennepolitiikasta. Parlamentin viesti on selvä: liikennettä tulee siirtää ilmasta ja teiltä raiteille ja vesistöihin; liikennöinnistä on tehtävä yhä vähähiilisempää; kaupungeissa on kehitettävä yhä voimakkaammin julkista liikennettä; Euroopan unioni tarvitsee yhtenäisempää liikennealuetta kilpailukyvyn kasvattamiseksi. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi Euroopan unionilla on useita rahoituskanavia. Muun muassa Connecting Europe Facility, TEN-T ja Strategisten investointien rahastosta tuetaan hyvin valmisteltuja, eurooppalaisia liikennehankkeita.

Maailmassa, jossa väestö urbanisoituu ja liikkuu koko ajan enemmän, raideliikenne on ylivoimaisesti paras liikennemuoto sen kapasiteetin, nopeuden, sujuvuuden ja ympäristöystävällisyyden kannalta. Raideliikenteessä on myös Suomen liikenneverkoston tulevaisuus. Tässä ajattelussa pisararadan hyllyttäminen syksyn budjetin valmistelun yhteydessä on ikävä päätös Suomen liikenneverkoston kannalta.

Helsingin lentokentälle vievä kehärata oli hyvä sysäys eteenpäin, mutta tarvitsemme lähitulevaisuudessa myös pisararadan, suoran lentokenttäyhteyden Helsingin keskustasta sekä myös Helsinki-Tallinna –tunnelin. Kun nämä hankkeet yhdistetään nyt käynnissä olevaan Rail Baltic –prosessiin, Suomella on mahdollisuus kytkeytyä Euroopan raideliikenteeseen ja tuoda sujuva ja kilpailukykyinen kuljetusmuoto niin teollisuuden viennille kuin matkustajaliikenteeseenkin.

Eurooppalaisten hankkeiden ja rahoituksen eteenpäin vieminen edellyttää aktiivisuutta. Meidän tulee olla aktiivisesti mukana niissä neuvottelupöydissä, joissa eurooppalaista liikenneverkostoa kehitetään. Euroopan unionin meren eristämän koillisnurkan liittäminen tiukemmin muun mantereen verkostoihin on pitkälti kiinni meidän omasta määrätietoisuudestamme.

19 kommenttia artikkeliin “Pisararata nähtävä osana eurooppalaisen raideverkoston kehittämistä”
  1. avatar Matti sanoo:

    Ehdottomasti lisää raiteita!!!! Turvapaikanhakijoiden liikkumisen nopeus tulee taata.

  2. Jos et ole Sirpa, siellä euroopan lihapatojen ja soittoruokaloiden tarjonnan ja mässäilysi lomassa huomannut, niin meillä täällä koto-suomessa on pikkusen suuremmat murheet kuin joku radan rakentamisen tärkeys!
    Mä veikkaisin, korjaappa jos olen väärässä, ettei tavallista palkansaajaa, jolta hallitus aikoo leikata liksasta pois aika huomattavan summan rahaa, voisi mitenkään vähempää kiinnostaa mitä mieltä sä Sirpa, tai oikeammin sun poliittinen avustajasi joka näitä juttuja, sun nimissäs tänne suoltaa, on mieltä raiteiden rakentelusta. Kun nyt maantietkin joihin on kupattu kansalaisten autoverot ja korotetut bensan hinnat, on niin saakelin surkeessa kunnossa, ettei niillä voi kohta ajaa edes viittäkymppiä.

    Ottaisit Sirpa hieman selvää asioiden tärkeysjärjestyksestä, ennen kuin seuraavan kerran kirjoittelet tai kirjoitutat avustajilla älynväläyksiä. Varsinkaan kun sitä älyä ei näytä olevan väläyteltäväksi!

    Tästäkö me sulle maksetaan palkkaa, ilmaisia lounaita, matkoja ja kulukorvauksia, että sä vaan suollat puutaheinää, kun et osaa asiaa kirjoittaa?

    Että Sikäli…

  3. Ja vielä tuosta niin kutsutusta asiastasi hieman..
    Euroopan unioni se päättää kaikenlaista, mitä vaan kukakin keksii lobata.
    Tästä nyt on jokunen vuosi aikaa, kun Unioni päätti että elintarvikkeiden muovikääreitä on alettava vähentämään, jotta säästyisi kallista raakaöljyä, josta muovit jalostetaan. Vaan kuinkas kävi.
    Viidenkymmenen gramman makkarapaketit tehdään ainakin kaksi milliä paksusta muovikelmusta ja tihaa on alettu myymään jopa sadan gramman annoksina, että saadaan pakattua sekin muovipakettiin joka on yhtä iso kuin kilon paketissa. Se niistä muovin ja öljyn säästöstä.

    No nyt tää matkustushomma pitäisi saada aikaan siten että matkustetaan junalla ja laivalla.
    Mutta ajatteles Sirpa, kun hallitus lyhensi juuri ihmisten lomia, niin mitäpä luulet haluaako joku lomalle lähtijä istua junassa körötellen kolme-neljä päivää Kreikkaan lomamatkalleen tai vaikka viikonloppulomalle keskieurooppaa matkaava keikkuvassa laivassa parikin päivää. Kun saman matkan taittaa lentäen parissa korkeintaan viidessä tunnissa kaikkine vaihtoineen.

    Eihän noissa sun jutuissas ole mitään järkeä!

    Että Sikäli…

  4. avatar Matti sanoo:

    Kuningasjätkä hei!!!

    Radat eivät ole tarkoitettu maasta lähtijöille vaan maahan tulijoille.

    • avatar kuningasjätkä sanoo:

      Niinpä niin…
      Kyllä mä sen tiesin, mutta Sirpukkapa ei tiedä sitä, ettei ratajärjestelmämme ole sopusoinnussa noin standardinomaisesti muun eurooppalaisen ratajärjestelmän kanssa. Euroopasta suomeen päin tulevilla on viimeistään Latviassa edessään junan vaihto, sillä suomessa käytettävä raideleveys asettaa rajoituksia,
      Kun muualla maailmassa noin yleisesti käytetään raideleveyttä 1433 mm on se suomessa ja venäjällä 1520mm joka on myöskin käytössä Virossa, Liettuassa, Latviassa, Ukrainassa, Valko-Venäjällä ja Mongoliassa.

      Onhan tätä juna-laiva-juna matkustamista kokeiltu mm. suomen ja ruotsin välillä, mutta aika haasteellista oli vaihtaa vaunuihin telejä keikkuvassa laivassa menen tullen .

      Kyllä mä oon sitä mieltä, että Sirpan pitäis ottaa oppia Paavo Väyrysestä ja olla tekemättä mitään tai ostaa muutama hotelli Virosta , eläkepäiviensä varalle ja hoidella omia bisneksiään vaan ja jos ihan pakko on kirjoitella niin skrivaa sitten muutaman kirjan. Mutta tämmöiset turhanlöpinät ja ratahankkeiden, tuulivoimaloiden ym lobbaaminen kannattais lopettaa!

      • avatar Erkki Strömberg sanoo:

        Tuo juna-laiva-juna juttusi Suomen ja Ruotsin välillä oli mulle ihan uutta. Koskahan ja millä välillä sitä on kokeiltu? Oliko ne matkustaja- vai tavaravaunuja? Ja telit vaihdettiin siis laivassa?
        Tuli vaan mieleen ihan ammatillisessa mielessä kun niitä rautahevon-vaunuja työkseni pakersin, vaan en moisesta kuullut!

        • No tuota liekö ollut tuossa seitkytluvun lopulla on kävin armeijan, sen miesten koulun jota sinä et koskaan käynyt, niin oliskohan ollut että intin telkkarissa oli tietoiskupätkä siitä silloin. Mee ja tiiä jos lie ollut jotain propagandaa ja saattoipa se olla filmipätkä jostain muualtakin kuin suomen ja ruotsin väliltä.
          Mutta kun tarkkaan muistelen niin kyllä siinä joku ruotsiksi selitti, että junanvaunujen telit pitää vaihtaa koska suomessa on eri raideleveys kuin ruotsissa. Ehkä se ei ottanut tuulta purjeisiin ja päädyttiinkin siihen ratkaisumalliin että kansalaiset hyppii junasta laivaan ja laivasta junaan, eikä vaunuja kuskata. Taitaa nykyään toimia niinkuin vaan tavaraliikenteessä homma. On siis venäjällä pakattu herneitä kestäviä sinkkiämpäreitä vaunu täyteen ja se on menossa ruotsiin, niin laivassa vaihdetaan telit toisen levyisiksi, ettei tartte kuormaa purkaa ja pakata uudelleen? Voipi olla että oon väärässäkin ja jos niin, niin ihan sama..

          • avatar Erkki Strömberg sanoo:

            Tosiasiasiassa telinvaihtoja tehdään Hangossa, ihan maalla ratapihalla jonka jälkeen tavarajuna työnnetään laivaan tai ratapihalle, riipuen kumpaan suuntaan se onpi matkalla. Toinen pää laivareitissä on Saksassa. Vaunut tätävarten varusteltuja, telin keskitappi pikalukolla ja jarrutanko samoin työn nopeuttamiseksi. Vaunut omistaa kaiketi vieläkin tavaraa kuljettava yhtiö joka oli saksalainen ainakin kun vaunuja varusteltiin Psl knp: llä -70 luvun loppupuolella.
            Raideleveys on suomessa 1524 mm ja venäjällä 1520 mm. Ns. yleinen raideleveys on taasen 1435 mm. Joissakin Etelä-Euroopan maissa on tästä poikkeavia käytössä.
            Tämä Sinulle kuningasjätkä tiedoksi, en vittuile mutta kun ilmoittelet tarkkoja tietoja voisit tarkistaa niiden oikeellisuuden, koska jokuhan voi ihan uskoakin Sinua.

  5. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Huomenta,

    kaikella kunnioituksella, poliitikoille jotka jatkavat Helsinki-Tallinna -tunnelista jauhamista, pitäisi määrätä edunvalvoja viran puolesta. Tunnelin esiselvitystä tehneet Swecon konsultit vetävät älyllisessä epärehellisyydessään vertoja Hämeenlinnan parkkiselvittäjille.

    Vuonna 1994 valmistunut Eurotunneli liikennejärjestelyineen Ison-Britannian ja Ranskan välillä maksoi pitkälti toistakymmentä miljardia euroa, pääosin velkarahaa. Koko hankkeen budjetti ylittyi 100 %, itse tunnelin 80 %. Yritys oli vakavissa taloudellisissa vaikeuksissa kunnes vasta vuonna 2007, velkojen uudelleenjärjestelyjen jälkeen, se pääsi niukasti plussalle.

    Niin mitä sitten?

    No sitä vain, että Eurotunneli yhdisti vuonna 1994 kaksi maata, joiden kummankin väkiluku oli jo silloin noin 58 miljoonaa asukasta. Lisäksi kummassakin maassa käy vuosittain kymmeniä miljoonia matkailijoita, jotka lisäävät tunnelin asiakaspotentiaalia. Euroopan puolella Ranska kytkeytyy muutaman tunnin matka-ajalla satojen miljoonien asukkaiden Länsi-Euroopan talousalueeseen. Englannin päässä metropoli Lontoo on tunnin junamatkan päässä Eurotunnelin lähtopisteestä.

    Niin mitä vieläkään sitten?

    No sitä vain, että Suomi on 5,5 miljoonan asukkaan talousalue, tuplat jos kytketään siihen optimistisesti Pietari. Ja tunnelin toisessa päässä on Viro, jonka väestö on hulppeat 1,3 miljoonaa. Mihinkäs Viro kytkeytyy? Sen takana on Latvia ja Liettua, väestöt naftin kaksi ja kolme miljoonaa. Matkaa ensimmäisiin väestökeskittymiin Minskiin (1,9 miljoonaa asukasta) ja Varsovaan (1,7 miljoonaa asukasta) on Tallinnasta 800-900 kilometriä.
    Ei hyvää päivää…

    Lisäksi rakennettava ratayhteys ja tunneli olisivat oleellisesti pidemmät kuin Eurotunnelissa, jonka rata- ja tunnelipituus on 50,5 km josta meren alla 37 km. Helsinki-Tallinnan vastaavat luvut olisivat Ruoholahti–Tallinna -versiossa 120 km, tunnelia 83 km josta meren alla 66 km. Kyseessä olisi vastaava rakenne, kaksi ratatunnelia ja huoltotunneli.

    Mutta Swecon miehet (niiden on oltava miehiä) ne laskee, että tunneli maksaisi ”vain” 9-13 miljardia euroa, itsessään hysteerisen naurukohtauksen aiheuttava luku suhteessa tunnelin liikennepotentiaaliin. Swecon miehet, tulevat konsulttipalkkiot silmissä kiiltäen, väittävät tänään irtoavan tuplasti pidemmän tunnelin samalla nimellissummalla, kuin Eurotunneli 20 vuotta sitten. Nykyrahassa Eurotunnelin toteutuneet rakennuskustannukset olisivat lähes 20 miljardia euroa.

    Mikä voitto konsulttimaailmalle olisikaan, jos Helsinki-Tallinna -tunnelia ryhdyttäisiin tosissaan suunnittelemaan, rakentamisesta puhumattakaan?! Surullista on, että tällaisen soopan syöttämisen mahdollistaa suu auki odottavat, täysin suhteellisuudentajuttomat poliitikot.

  6. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    En tiedä uskallanko olla Ilkkalan kanssa samaa mieltä, perussuomalaisten järkevätkin ajatukset tupataan mollaamaan. Ja vielä kun en itse ole perussuomalainen. Olen moneen kertaan todennut, että yhteiset rahat ja ymmärtämättömät poliitikot ovat huono yhdistelmä. Katselen yleensä ykkösaamun. Tänään jätin väliin koska siellä näkyi olevan herra Rinne, varmaan neuvomassa, mitä hallituksen pitäisi tehdä. On älyllistä epärehellisyyttä olla tunnustamatta, että SDP on ollut mukana hallituksissa, joiden päätökset (päättämättömyys) on tähän tilanteeseen johtanut. Eivät kaikki demarit ole yhtä tyhmiä kuin johtajansa.

  7. avatar Kriittinen veronmaksaja sanoo:

    Mitähän liikennettä Hki-Tallinna tunnelin kautta saataisiin kulkemaan ”tuutin täydeltä”? Jos todellinen investointikustannus on >20 mrd€, niin sitä voi jokainen laskeskella investoinnin takaisinmaksuun tarvittavien kulkumaksujen lukumäärää. Ilkkala on aivan oikeassa, kun hän totesi, että tunnelin lähialueiden asukas- ja liiketoimintamäärän olevan aivan liian vähäinen toiminnan kannatavaksi saamiseksi. Hki-Tallinna tunnelihanke on todellisuudessa ”mission impossible”. Konsulttina toimiva Sweco on tietenkin toista mieltä, koska se voi hankkeen toteutuessa päästä ”vuolemaan kultaa” itselleen suunnittelutöinä ja ehkä vähän muutenkin järkkäämällä töitä muillekin yrityksille. Jos valtiotason poliitikot ovat samaa pahvisarjaa kuin paikallistasolla, niin investointi menisi läpi kuin häkä, kun hankkeen presentaatioissa lukee taikasana ELINVOIMAHANKE!!
    Kaikkea mahdollista järjetöntä on meilläkin Hämeenlinnassa toteutettu ja yritetty toteuttaa mukamas elinvoimaa edistävinä hankkeina. Näissäkin hankkeissa on konsulttiyritykset häärineet vahvasti mukana tekemässä täysin epärealistisia etukäteisselvityksiä, tarvearvioita ja tuottolaskelmia.
    Mielestäni on ihan käsittämätöntä väittää, etteikö valtiolla ja kunnissa olisi omaa osaamista ja kapasiteettia hankkeiden etukäteisselvitysten tekoon ja kustannus- ja tuottolaskentaan. Konsulttien laajamittainen käyttö on aivan varmasti ylimitoitettua ja myös tarpeetonta. On muistettava, että konsultit eivät ole lainkaan puolueeton taho ja heillä on omat taloudelliset intressit vahvasti mukana hankkeiden edistämisessä.

  8. avatar Matti sanoo:

    Suomalaisten viinarallli siirtyisi raiteille. 20 000 000 000 € jaetaan matkan hinnalla 10€ on 2 000 000 000 matkaa. Jos Suomalaiset tekisivät 2 000 000 viinanhakumatkaa vuodessa niin suoraan laskien niin viinanhaku vuosia pitäisi olla 1000.
    Uskoisin kuitenkin vuotuisten hakureissujen määrän olevan lähempänä 20 000 000 joten pääoman kuoletusajaksi tulisi vaatimattomat 100 vuotta. Hakureissujen määrän perustelen sillä, että reipas henkinen omaankäyttöön viinanhakija ehtisi käymään Tallinnassa 5 tai 6 kertaa vuorokaudessa. Jos lasketaan että hakija kävisi 200 päivänä 5 kertaa päivässä se olisi 1000 kertaa vuodessa. Näin ollen tarvittaisiin vain 20 000 reipasta omaan käyttöön hakijaa vuosittain. Eu antaa tähän mahdollisuuden.
    Fantastinen mahdollisuus!!!!!

    Edellä mainittuihin tarkkoihin laskelmiin voidaan arvioida muiden kulkijoiden määräksi vuosittain 2 000 000 joten pääoman kuoletusaika olisi alle 100 vuotta.
    Laskelmissa ei ole otettu huomioon käyttökustannuksia, mutta ne ovat niin pienet että ei tunnu missään.

    Eli Summa Summaarum. Kannattava Bisnes!!! Kuokka maahan ja rakentamaan!!!!

    • Se on vähäsen eri jobi rakentaa tunneli Hesasta Tallinnaan , kun kivilajit täälläpäin, on ihan jotain muuta kuin kalkkikiveä jollaista se oli enkkujen kanaalin pohjalla.
      Kalkikiveen kun tepsii sellainen iso aarpora-jyrsinkone, joka tekee itte ittelleen onkalon loppusijoitukseen kun homma on valmis.
      Nyt ei ole tainnut poliitikot ja muut laskentaa suorittaneet ottaa huomioon seikkaa, että tää pohjolan kiviaines onkin pääasiassa graniittia ja sitäpä ei millätahansa jyrsinkoneella poraillakaan.
      Tynamenttia kuluu aikatavalla ja porakankia kans.. Matkana taitaa olla kaivettava osuus samaa luokkaa kuin kanaalissa, mutta on se vaan kivi kovaa silloin kun sitä pitää ampumalla louhia. Ja aina on olemassa vaara, että matkalle sattuu jotain höttökiveä, niinkuin Hesan metrotyömaalla Kluuvin ruhjeessa. Silloin onkin vitsit vähissä kun rupee vettä tulemaan tunneliin?

      Eihän mulla mitään sitä vastaan ole, että kehitys kulkee eteenpäin, mutta haluaisinpa vaan jo etukäteen tietää sen millä kaikki tämä rahoitetaan. Onko se taas perus-suomalaiseen tyyliin jokainen tunnelimetri maksettava työläisten tilipussin kavennuksella, niinkuin tähänkin mennessä on ollut tapana.

      Siinä oikeesti voi käydä niin, että meikäläinen kasvaa jo horsmaa silloin kun tunneli on valmis, joten ei se paljon liikuta jos tekevät tai eivät. Mutta se että rahan määrä on vakio maailmassa, sitä kun ei voi tyhjästä luoda enempää kuin sitä jo on valmiina… Katsohan Sirpa, raha oikeastaan on tiivistettyä työtä, suorituksia vastaan sitä saa kaikki muut paitsi politikot joille sitä jaellaan ilmaiseksi ilman mitään vastinetta teoista! …Tai voihan sitä, mutta mitä enemmän seteleitä lasketaan liikkeelle, niin sitä huonompiarvoiseksi ne muuttuvat. Onhan tää kupla jo nähty. Kun suomi liittyi euroon, sai eurosta pulittaa n 6 markkaa, mutta nyt arvo alkaa olla jo käänteinen. Kun ennen huippuliksaa vetävä rakennusammattilainen sai 40-60 markkaa tunnilta, niin nyt summat on samoja mutta euroina.., eli siis sillä iänkaiken vanhalla Ojalan laskuopilla laskettuna nykyliksat pyörii siinä 240 – 360 mummonmarkan tienoolla per tunti…

      Mä olen kyllä sitämieltä aika vahvasti, että liikaa me luotetaan poliittisten päättäjien lasku ja ymmärrystaitoon. Semmoiset tyypit joita nytkin istuksii poliittista valtaa hallitsemassa, pitäisi laittaa pikemminkin Kellokosken kumikoppiin kuin antaa vallan avaimet niiden haltuun. On niin välillä uskomattomia heurekajuttuja niiden suusta kuultu, että ihan pelottaa .

      Vaikka toisaalta mikäpäs siinä jos kerran rahaa on heitettäväksi turhuuteen, niin siitä vaan!

      Että Sikäli…

  9. avatar Sari Rautio sanoo:

    Hei,

    Sirpalta olennainen, tärkeä ja ns ison kuvan hahmottava teksti. Investointeja ei tehdä tämän päivän tilanteesta, vaan tulevaisuutta varten. Raideliikenteen tulevaisuus pitää ilman muuta kytkeä suureen eurooppalaiseen kuvaan – jos siis halutaan olla osa eurooppalaista markkinaa ja yhteistoiminta-aluetta jatkossakin.

    Suomen Kasvukäytävä linkkautuu oivasti suunnitelmiin, ja näin sitä on katseltava. ”Euroopan unionin meren eristämän koillisnurkan liittäminen tiukemmin muun mantereen verkostoihin on pitkälti kiinni meidän omasta määrätietoisuudestamme.” Kokonaan toinen asia on sitten jos tulevaisuuskuva on jotain muuta – mutta mitä se sitten on?

    Sari

  10. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Sari se jatkaa samaa jarkonia, toriparkkikin piti rakentaman tulevaisuuden tarpeita varten vaikka ”pihtiputaan mummokin” bonjasi jotta Vekan suvun asioitahan sillä pyrittiin jelppaamaan ja bisnestä auttamaan hetinmiten.
    Sari vaan ei ole vielä huomannut jotta autot voi olla jo 2030 luvulla ihan toisenlaisia ja ei ne mitään parkkihalleja silloin tarvii.
    Miksi hän ei aja yhtä innokkaasti vaikkapa lastentarhojen ja vanhainkotien ”jemmaan” rakentamista tulevien vuosikymmenten tarpeisiin?
    Mitä ratatunneliin tulee niin kyllä Hämylinnasta rahaa siihen löytyy, jos Sari kumppaneineen saa vallassa olla, lastenhoitoon ja vanhuksiin sitten sitäkin vähemmän, kuolahan ei suupielistä ole vielä kuivunut Ritaluoman jälkeen.

  11. avatar Kriittinen veronmaksaja sanoo:

    Valtuutettu Rautio ei selvästikään ole omaksunut ymmärrystä siitä, että merkittävät investointihankkeet tehdään AINA jonkin merkittävän tarpeen takia. Näin valtavia investointihankkeita ei kukaan talousasiota ymmärtävä taho toteuta odottelemaan tarpeen ja kysynnän syntymistä pikku hiljaa. On todella lapsellista ajatella, että liike-elämää saataisiin keskittymään riittävästi esim. tälläisen Hki-Tallinna tunnelihankkeen lähistölle edes pidemmällä aikavälillä. Suomen ja Baltian alueen asukasmäärä on vain niin pieni, että noin valtavan investointihankkeen toteuttamiselle ei realistisesti voida saada takaisinmaksua.

    Suomen raskaan teollisuuden merkittävimmät asiakkaat ovat tällä hetkellä perinteisten EU-maiden alueelle mm. Saksassa, Ranskassa, Englannissa ja Italiassa. Tuotteet kuljetetaan Euroopan alueella asiakkaille laivoilla aluksi esim. Saksan satamiin ja sen jälkeen rekoilla perille asiakkaille tai sitten suoraan rekkakyydillä.

    Olisi toivottavaa, että edustaja Rautiota alkaisi perehtymään markkinatalouden ja investointihankkeiden perusteisiin huomattavasti syvällisemmin ennen kuin alkaa tekemään näin pitkälle vietyjä täysin ”lahoja” päätelmiä, vaikka puoluetoveri Pietikäinen onkin jo tunnelihanketta yrittänyt lobata. Kannattaisi keskustella aluksi työelämässä logistiikan ja kansainvälisen myynnin asioihin perehtyneiden ihmisten kanssa sekä hankkia myös vinkkejä investointiasioihin koulutetuilta ja työelämässä niihin perehtyneiltä puoluetovereilta. Tälläisilla kirjoitteluilla tekee itsensä pelkästään naurunalaiseksi asiaa tuntevien ihmisten silmissä.

  12. avatar matti sanoo:

    Tarve on selkeä. Tarve toteuttaa poliitikkojen visioita.

    • avatar kuningasjätkä sanoo:

      Poliitikoilla ei ole omia visioita, vaan ne on Lobbaajien visioita!

      Lobbaajat lobbaa,,se on niiden homma, niille maksetaan siitä että ne saa jonkun höhlän, niinkuin nyt tässä tapauksessa Sirpa Pietikäisen houkuteltua ilmaiselle läskinlisäyslounaalle ja kerrottua asiansa niin että tää pöjlä euromeppi politikko uskoo sen ja kirjoittaa muka- viisaana ,omaan plogiinsa ajatuksen joka ei ole hänen omansa, vaan lobbaajan hänelle syöttämä tai juottama idea…!

      Maailman sivu on nähty mihin tämä johtaa. Mutta mitäpä siitä välittävät EUmepit sun muut kansanedustajat, hehän saavat bonuksensa Lobbaajilta, kun taasen kansa joka tyollään yrittää itse itsensä ja edustajansa elättää, maksaa viulut ja soittotunnit!

      Niin se vaan menee, ja on mennyt jo kauan!

      Että Sikäli….

  13. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Sunnuntaita,

    viitaten Sari Raution kommenttiin ns. ”ison kuvan hahmottavasta” tekstistä, tätä tämä on Hämeenlinnassa päivästä päivään, kokouksesta kokoukseen.

    Ensinnä tuosta ”iso kuva” -retoriikasta, jonka Sari on opetellut erityisen hyvin. Aina, kuka tahansa, oli miten pihalla hyvänsä, voi viitata ”kokonaisuuteen” ja ”isoon kuvaan”. Puhuja luo mielikuvan, että hänellä se iso kuva (jota nyt ei juuri tässä ehditä käymään läpi) on toki hallussa, ja hänen näkemyksensä ensinnäkin kumpuaa kokonaisuuden tarpeista ja toiseksi jotenkin taianomaisesti toteuttaa kokonaisuuden vaatimaa suurta suunnitelmaa (jota ei siis missään ole olemassa).

    ”Kokonaisuuteen” viittaamalla voi myös viitata kintaalla kaikille niille tosiasioille, jotka paistavat meidän kaikkien naamoille, jos olisi halua ja kykyä nähdä ja ymmärtää. Sarin kommentti on tästä loistava esimerkki, ylittäen höyhenenkevyesti ja täysin vaivatta sen tosiasian, että 5,5 miljoonan asukkaan Euroopan koillisnurkka ei muutu houkuttelevaksi osaksi eurooppalaista markkinaa millään Viron ja Suomen välisellä liikennejärjestelyllä. 1,3 miljoonan asukkaan Viro ei ole sen keskeisempää eurooppalaista markkina-aluetta kuin Suomikaan.

    Nykyinen irtopuoliperävaunuihin perustuva intermodaalijärjestelmä (puoliperävaunu paikallisilla vetoautoilla esim. Hampurin satamaan, siellä laivaan, ja Suomessa taas paikallisella vetokalustolla terminaaleihin) pesee ajallisesti ja rahallisesti mennen tullen systeemin, jossa rahtiyksikkö roudattaisiin Hampuriin verrattuna 1.800 km kauemmaksi Tallinnaan vain sen takia, että päästäisiin ajamaan tunnelia pitkin Suomenlahden alitse.

    Sama sokeus faktoille toimii kotoisessa päätöksenteossamme. Kuntaliiton uusin 3.9. julkaistu verotuloennuste ennustaa Hämeenlinnalle vuosille 2016-2018 yhteensä n. 15,7 M€ vähemmän verotuloja, kuin aiemmat ennusteet. Näillä luvuilla kuitataan mm. kerralla ns. Palha-hankkeiden kuvitellutkin säästöt käytetyiksi, ja kuntatalous takaisin kertyvien alijäämien uralle jo 2017.

    Hämeenlinnan nykyisellä virkakyöstien ja kokdem-eliitin eväillä emme ikinä pysty purkamaan kulurakennettamme riittävän nopeasti, että pystyisimme koskaan kasvamaan kannattavasti siinäkään tapauksessa, että sitä kasvua joskus tulisi.

Jätä kommentti

css.php