Autojen pakokaasuja voi laskea monella tavalla

Hengitysilman saasteet aiheuttavat laskelmien mukaan 400 000 ennen aikaista kuolemaa Euroopan unionin alueella. Yksi merkittävimmistä päästöjen lähteistä on liikenne. Tästä syystä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoille on määritelty Euro-standardien kauttaa päästörajoituksia typen oksideille (NO), hiukkaspäästöille (PN/PM), hiilimonoksidille (CO) sekä hiilivedyille (CH). Lisäksi kasvihuonekaasu hiilidioksidille on asetettu enimmäispäästöarvo vuodesta 2012 alkaen.

 

Standardien päästöraja-arvot ovat vuosien kuluessa tiukentuneet, erityisesti diesautojen kohdalla. Samalla on huomattu se, että virallisten laboratoriomittausten ja todellisten liikenteessä mitattujen arvojen välillä on suuria eroja. Esimerkiksi dieselautojen typpioksidipäästöt ovat olleet liikenteessä seitsenkertaisia virallisiin laboratoriomittauksiin verrattuna.

Tästä epäsuhdasta johtuen Euroopan komissio päätti vuonna 2012 ottaa Euro-standardiin mukaan RDE-päästöt, eli todellisissa ajo-olosuhteissa syntyvät päästöt. Kaikkien uusien autojen tulisi siis Euro-standardien lisäksi pysyä RDE-raja-arvojen sisällä. Tämä määräys koskee vuodesta 2017 eteenpäin alkuun dieselautojen NO-arvoja ja kaikkien autojen PN-arvoja.

 

Volkswagenin dieselautot eivät ole liikenteessä siis ainoita autoja, jotka päästävät ilmaan saasteita enemmän kuin lupaavat. Mitään puolustelua ei kuitenkaan ole olemassa sille, että he käyttävät valheellisia mittausmenetelmiä.

 

Autojen lisäksi hengitysilmaa heikentävät myös muut liikennevälineet. Liikkuvien työkoneiden, veturien ja sisävesien laivaliikenteen päästöjä säädellään niin ikään EU-tasolla. Laivaliikenteen päästöjen korkeat tasot olivat esillä viime parlamenttikaudella, jolloin olin mukana näiden liikennevälineiden päästönormien uudistusprosessissa. Hengitysilman laadun parantamiseen tarvitaan kunnianhimoista lainsäädäntöä, jolla luodaan insentiivejä puhtaamman teknologian kehittymiselle. Samalla vähennetään kansantalouksien terveysmenoja – hengitysilman saasteet maksavat jokaiselle EU-kansalaiselle keskimäärin 1500 € vuodessa.

5 kommenttia artikkeliin “Autojen pakokaasuja voi laskea monella tavalla”
  1. avatar tapio13 sanoo:

    Voi hyvä Sirpa P…
    Päästöt…tai mitä päästät suustasi (=tälle palstalle) – volkkari kai on mielissään kommentistasi?
    Mutta se mitä voisit tehdä, ihan aikuisten oikeasti, nin joskus edes vastata sun blogien kommentoinitiisi. Ymmärrän – tai en oikeasti – että nää kaikki sun kirjoitukset on sun avustajiesi kirjoittamia.
    Itekkin tiedät että aliarvioit sun lukijoitas sillä että et itse kirjoita mitään tänne palstalle.

  2. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Olis ihan aiheellista Sirpan itte (ihan itte) vastata!

    • avatar kuningasjätkä sanoo:

      Ehei, ei Sirpa vastaa, sillä on tärkeämpää tekemistä.. Pitää olla syömässä ettei hipiä kuihdu!

  3. avatar kuningasjätkä sanoo:

    Juu syyttäkää vaan autoilijoita ilman pilaamisesta…

    Autoissa on nykyään katalysaattorit sun muut älpäkkeet, jotka poistavat vaarallista hiilimonoksidia, muuttaen sen hiilidioksidiksi ja vedeksi.
    Mutta kun samaan aikaan kaadetaan metsiä ja risukoita poltettavaksi tai vessapaperiksi, niin tuhotaan luonnon omaa hiilidioksiidinpoisto järjestelmää, joka niinkuin varmaankin jo kuolussa oppimallamme tavalla toimii siten että aurinkoenergiaa hyödyntäen kasvit muuttavat hiilidioksidia lehtivihreän avulla sokereiksi jotka kasvattavat kasvia. Samalla syntyy sivutuotteena Happea, joka on elintärkeä aine.

    Onko Sirpa, tai hänen avustajansa joka tämänkin aivopierun kirjoitti sanoiksi, koskaan laskenut mitä kasvillisuuden tuhoaminen maksaa kansalaisille. Se muuten on paljon suurempi summa kuin mitä autoilu aiheuttaa..

    Mikään liikkuminen ei ole täysin päästötöntä. Vaikka ajeltaisiin sähköjunilla pitkin ja poikin eurooppaa, niin jollainhan se sähkökin on tuotettava. Tuuligeneraattorit, vesivoima ja aurinkoenergia eivät yksin riitä, niillä voi tasailla huippuja tai tehdä peruspiikkiä, mutta tarvitaan höyryvoimaa jota taasen tuotetaan polttamalla atomia, fossiilisia polttoaineita tai puuta. Ja juuri tuo puunpoltto on sitä mikä aiheuttaa eniten hengitysilman ongelmia, koska sillä vähennetään tehokkaasti happea tuottavaa kasvikuntaa..

    Niin että mitäpä Sirpa, ennekuin seuraavan kerra päästät pierun aivoistasi, miettisit hetkenaikaa ja hengittäisit happea?

    Että Sikäli….

  4. avatar kuningasjätkä sanoo:

    Ja Sikäli….

    Tuo sähkö on siitä kenkkua ainetta, että sitä ei voi mitenkään varastoida mihinkään, ellei se ole tasavirtaa.
    Tasavirtaa voidaan tietyn käyttötarkoituksen nimissä varastoida akkuihin, mutta yleisestipä käytetäänkin vaihtovirtaa ja sitä ei kyetä nykyteknologialla varastoimaan säilöön myöhempää tarvetta varten. Joten vaihtovirtaa pitää tuottaa koko ajan lisää ja lisää, alati pyörivillä generaattoreilla, jotka kuluttavat energiaa yötäpäivää.

    Joten jos generaattoreille tuotetaan voimaa polttamalla puuhaketta, niin aina jossainpäin maailmalla joka 4.s nanosekunti kaadetaan yksi tai useampi puu, molokin kitaan!

    Ei oo ihmekään kun happivaranto häviää pikkuhiljaa.

    Huomautan tässä vielä että ilmakehän happimäärä pyrkii pysyttelemään vakiona seuraavasti:
    Ilmakehästä tunnetaan kolmisentuhatta eri alkuainetta ja yhdistettä. Ilma on lähinnä typpeä (78 prosenttia) ja happea (21 prosenttia), joista kumpikin esiintyy kahdesta atomista koostuvina molekyyleinä N2 ja O2. Loput 1 % koostuu esimerkiksi hiilidioksidista, argonista ja muista jalokaasuista, metaanista sekä otsonista. Vesihöyryä esiintyy runsaasti mutta vaihtelevasti. Kaasujen suhteelliset osuudet pysyvät lähes samoina noin 100 kilometrin korkeudelle saakka. Sitä ylempänä Maan vetovoima aiheuttaa sen, että raskaammat molekyylit jäävät keskimäärin alempiin kerroksiin kuin kevyemmät. Ylimmissä kerroksissa ilmakehä koostuu pääasiassa heliumista ja vedystä.

    Siis Sikäli, mikäli luonnon oman järjestelmän annetaan rauhassa toimia!

    Kiinnittäkää huomiota tuohon Hiilidioksidin osuuteen (1%)

    Lue lisää vaikka täältä:
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmakeh%C3%A4

Jätä kommentti

css.php