Täysistunto päätti: EU:n päästökauppa remonttiin

EU:n päästökauppajärjestelmä on unionin toistaiseksi pääasiallisin keino vähentää kasvihuonepäästöjä ja saavuttaa Pariisin ilmastosopimuksessa asetetut tavoitteet. Päästökaupan piirissä on 45 prosenttia kaikista EU:n hiilidioksidipäästöistä.

Eilen parlamentti äänesti päästökauppajärjestelmän uudistamisesta. Järjestelmän ongelmana on ollut kroonisen alhainen päästöoikeuksien hinta, joka ei ole kannustanut toivottuihin päästöleikkauksiin. Tällä hetkellä päästötonnin hinta on noin viiden euron paikkeilla. Tällä hintaa markkinaehtoinen mekanismi ei ohjaa leikkaamaan päästöjä.

Monet alat, joiden katsotaan olevan erityisen herkkiä kilpailulle kolmansien maiden toimijoiden kanssa, nauttivat tällä hetkellä ilmaisista päästöoikeuksista. Ilmaisten päästöoikeuksien osuus kaikista oikeuksista on 43 prosenttia, ja usein katsotaan, että näistä hyötyvät tällä hetkellä myös sektorit, jotka eivät ilmaisia oikeuksia välttämättä tarvitsisi.

Erityisesti näitä ongelmakohtia on pyritty hiomaan pois uudelle päästökauppakaudelle vuodesta 2020 eteenpäin.

Mitä parlamentissa nyt sitten päätettiin?

Positiivisina askeleina parlamentti haluaa vähentää markkinoilla olevien ylimääräisten päästöoikeuksien määrää. Näitä varten perustettiin jo jokunen vuosi takaperin niin kutsuttu markkinavakausvaranto, jonne sijoitettiin muiden muassa tehtaiden sulkemisesta syntyneitä ylimääräisiä päästöoikeuksia. Vakausvaranto tulee käyttöön vuonna 2019. Parlamentti ehdottaa, että varannosta poistetaan 800 miljoonaa päästöoikeutta vuonna 2021 ja että varantoon siirretään markkinoilta jatkossa tarvittaessa nopeammin ylimääräisiä päästöoikeuksia.

Laivaliikenteen osalta parlamentti esittää sen sisällyttämistä päästökauppajärjestelmän piiriin vuodesta 2023 eteenpäin siinä tapauksessa, ettei ala saa siihenkään mennessä sovittua omaa järjestelmäänsä päästöjen leikkaukselle. Tämä koskisi laivoja, jotka pysähtyvät EU-satamissa samaan tapaan, kuin EU:n sisäinen lentoliikenne on päästökauppajärjestelmän piirissä. Lentoliikenteen sisällyttämisestä järjestelmään päätettiin jo muutama vuosi takaperin. Tähän ei tule muutosta.

Kunnianhimoa jäi kuitenkin myös puuttumaan. Parlamentti päätyi tukemaan komission esitystä päästöoikeuksien kokonaismäärän vähentämisestä 2,2 prosentin vuositahtia, eikä hyväksynyt ympäristövaliokunnassa ehdotettua nopeampaa 2,4 prosentin vähentämistahtia. Tämä vaikeuttaa Pariisissa sovittujen tavoitteiden toteuttamista ja tarkoittaa sitä, että seuraavalla vähennyskaudella vähennysten täytyy olla entistä radikaalimpia.

Ilmastotoimien kustannukset kasvavat koko ajan. Mitä nopeammin ja radikaalimmin päästöjä lähdetään vähentämään, sitä halvemmalla päästään. Taloudellinen sopeutuminen ilmaston muutoksen hillitsemiseen vaikeutuu entisestään, jos tekoja lykätään tuleville vuosikymmenille.

3 kommenttia artikkeliin “Täysistunto päätti: EU:n päästökauppa remonttiin”
  1. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Päästokauppa on keinotekoinen järjestelmä, jossa voidaan kaydä kauppaa olemattomalla ja huijauksen erinomainen kohde. Tervein muoto on määrittää kullekin oma osuutensa ja periä siitä yhteiskunnalle maksu ja ylimenevästä osasta vielä vähän raskaanpi suoritus.

    Joka tapauksessahan kunkin päästöt pitää olla yhteiskunnan tiedossa, muutenhan päästökauppa on ilmassa roikkuva epämääräinen möykky, jota voi itse kukin hoitaa haluamallaan tavalla ja saada perusteetonta hyötyä.

    Ehdottamani maksu olisi valtioiden tuloa ja keventäisi veronkeräystarvetta. Päästöt vähenisivät oikeasti. Suomessa voisimme osoittaa tulot väylien korjaustarpeen pienentämiseen.

    Nykyinen yhteiskunta rakastaa ja sallii olemattomilla ansainnan, joka ei ole millään muotoa rekentavaa, vaan rahan siirtämistä toiselta toiselle. Eikä kerrytä kansantuloa eikä yleistä hyvinvointia. Paras vertailukohta on sökörinki, jossa joku voittaa ja toinen ringissä oleva häviää saman summan, työllään ansaitsemansa. Kasvoiko sökönpelaajien ansiosta kansantalous? Vastatkoon kukin mielessään kuinka kävi.

    Politikoilla ja varsinkin EU:lla on taipumus ja suuri rakkaus monimutkaisuuteen. Ehkä sillä yritetään osoittaa omaa suurta viisautta.

    Jokohan europarlamentaarikko osallistuu aloittamaansa keskusteluun.

    • avatar Jarmo sanoo:

      Päästökauppa vie myös teollisen tuontannon sellaisiin maihin jotka eivät kuulu sopimuksen piiriin. Sirpan mielestä on Ok että teollisuus siirtyy Kiinaan ja Intiaan joissa päästöistä ei välitetä.

      Työt karkaa euroopasta aasiaan ja ilmasto menee entistä huonompaan suuntaan. Sellaisia ympäristön ystäviä meillä on…

  2. avatar Eero Heikkinen sanoo:

    Päästökauppa on peitetarina. Muka markkinat hoitavat. Eu on pessyt kätensä niinkuin eräs tunnettu historianhenkilö parituhatta vuotta sitten.

Jätä kommentti

css.php